Indonesie was geweldig!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annick Verleur - WaarBenJij.nu Indonesie was geweldig!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Annick Verleur - WaarBenJij.nu

Indonesie was geweldig!!

Blijf op de hoogte en volg Annick

19 Januari 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo lief thuisfront,

Het lijkt alweer tijden geleden dat ik de Rinjani vulkaan heb beklommen en dus mijn laatste verhaal aan jullie heb geschreven. Wauw wat een geweldige klim was dat. Ook al is het zo'n tijd geleden, ik kan zo precies vertellen hoe de klim was. Dag 1 was redelijk makkelijk, behalve het laatste stuk naar de rim wat best steil omhoog ging middenin de wolken waar helaas ook een goede regenbui uit kwam... Lekker in in onze tent gekropen om om 3 uur 's nachts op te staan om in het pikdonker over een smal pad en door het zand (2 stappen omhoog, 1 omlaag...) naar de top te klimmen. Zwoegen en ploeteren, maar daardoor was de beloning van de zonsopgang, het kratermeer onder ons en het uiterste puntje van de top alleen maar mooier! Wat een gigantische kick!! na de klim naar de top terug naar de rim voor ontbijt en daarna meteen afdalen naar het kratermeer, waar we een tweede lekkere regenbui op ons dak kregen... Heel fijn dat regenseizoen! letterlijk al mn spullen waren nat en ik had t ijskoud. Hoe fijnm om dan in de warme natural hotsprings te kunnen springen! En na een goed nachtje slapen dan ook weer helemaal opgeladen voor dag 3: het laatste stuk omhoog, over de rim en door de jungle terug naar base kamp. het was geweldig, het was zwaar, maar ik zou het zo weer doen!

De meeste mensen gaan na Rinjani naar de Gili eilanden om uit tte rusten maar Andrew uit de Rinjani groep zou een 4daagse bootreis van Lombok naar Flores gaan doen en ik besloot mee te gaan en op de boot lekker te chillen. De beste keuze ever want dit was echt een geweldige trip! Prachtige strandjes en snorkelplekken, spotten van Komodo dragons op Komodo Island en gezelligheid van een grote groep backpackers. Een van de snorkelplekken was 'manta point', waar je bijna gegarandeerd manta rays kan spotten. Dus klaarstaan met snorkel op je hoofd en springen zo snel we een manta in het water zagen. Geweldig hoe die dieren zo relaxed door het water zwemmen en hoe groot ze zijn! Een meter of 4!
Maar toch echt het grootste cadeau van de trip moest nog komen: honderden dolfijnen die om onze boot heen aan het jagen en om onze boot heen aan het springen waren. Het leek wel een show! Nog nooit zoveel dolfijnen bij elkaar gezien. Een groot spektakel dat ik nooit zal vergeten!

Rondom de Komodo Islands ook nog 3 duiken gedaan. Flores staat bekend om de mooie duikspots en daar is niks om gelogen, echt het mooiste koraal dat ik ooit gezien heb en superveel tropisch gekleurde vissen. De manta's hebben we nog een keer van onder water mogen bewonderen en tussen de vele prachtige vissen twee turtles en een white tip reefshard gezien!

En na deze 9 dagen op rij was het eerste kerstdag. Een beter kerstcadeau had ik mezelf niet kunnen geven! Maar een echtgevoel had ik niet zo in de zon haha. Lekker gegeten in een van de betere restaurants en tweede kerstdag gevierd aan het zwembad. Op 2e kerstdag ook afscheid genomen van Andrew, hij ging terug naar het westen, maar ik wilde nog wat langer op Flores blijven. Dus met Taylor en Jordan die ook op de boot waren een stukje flores in gegaan. Een stukje ja, want de wegen hier zijn een drama, vol met grote gaten. De truc die we namen om het traditionele dorpje Waerebo te komen had heerlijk comfortabele houte bankjes (niet dus) en we zaten helemaal achterin tussen de kippen, een geit en met een zak rijst aan onze voeten. Een locale bus is nooit vol dus we stopten regelmatig om meer mensen en rijst in te laden. En toen het begon te regenen kwamen de mensen vanaf het dak er ook nog gezellig bij! Nu kan ik er wel om lachten maar op dat moment was het de moeite niet echt waard. Maar wel weer een mooie ervaring rijker! 2e kerstavond uitgenodigd door locals die muziek aan t maken waren om even langs te komen en een liedje te zingen en we zijn nooit meer weg gegaan. Zulke lieve, gastvrije mensen die erop stonden dat we mee aten. Uit eindelijk dus van 4 tot 10 muziek gemaakt, arak (locale rijstwijn) gedronken en geklets. Een geweldige kerst!

Oud en nieuw heb ik gevierd in Kuta op Bali samen met Taylor, Jordan, Axel en Taisa (nog van de boottrip). Lekker dansen met de voetjes in het zand en dehele avond vuurwerk om ons heen. Wel gek om oud en nieuw zo ver van huis te vieren. En 7 uur eerder ook nog..!Ik redde het net niet om lang genoeg wakker te blijven voor t NL nieuwjaar haha.

Na Bali door naar Java. Via Mount Ijen en Bromo naar Yogjakarta. Mount Ijen had een prachtig blauw kratermeer en bij Bromo kon je recht in de krater kijken. In Yogja waren de Borobudur en Prambanan tempel de grote bezienswaardigheden. Geweldig om die eindelijk een keer te zien!
Daarna met de trein naar Jakarta, waar ik locals die in ontmoet had op de boot terug van Flores, zou ontmoeten. Ze hebben me de hele stad laten zien en ik moest natuurlijk ook hun familie thuis ontmoeten. Zulke gastvrije en lieve mensen! En extra leuk om zo'n giga stad als Jakarta vanuit een local perspectief te leren kennen.

Nu zit ik op de airport van Kuala Lumpur. Ben hier een paar dagen geweest voor ik naar Vietnam ga. Eventjes opladen. Best fijn om weer even in een soort Westerse stad te zijn en een paar dagen op een plek te blijven. Het einde van mijn reis komt in zicht en ik heb het gevoel dat zes maanden op reis en precies perfect is voor mij. In Vietnam ga ik Lisanne (mijn huisgenootje) en haar vriend Jeffrey meeten en we gaan dan samen Vietnam en misschien ook Cambodja doen. Kan niet wachten om ze te zien en samen Vietnam te ontdekken!

Voor nu wens ik iedereen nog een gelukkig nieuwjaar (beter laat dan nooit toch ;)) en veel zonnestraaltjes toe!

Knuffels,
Annick

  • 19 Januari 2015 - 13:16

    Marjo Verleur:

    Dag lieverd,
    Wat een prachtig verslag. Wist veel al maar fijn om het even opvolgorde terug te lezen.
    Die dolfijnen ben ik wel jaloers op hoor. En ja wat is de wereld onderwater mooi he,
    Geniet maar van Vietnam en ik kijk al naar je uit hoor.
    Dikke kus, je knuffeltante
    ( zonder knuffels van jou snik snik ).

  • 19 Januari 2015 - 13:25

    Marcel Frank:

    Haaii Annick,
    Heerlijk verhaal weer en wat maak je fantastische dingen mee. En dan ga je ook nog naar Vietnam. Nog zo'n prachtig land. Hoef je niet te zeggen om te genieten, want dat doe je al maximaal! Maar voor ons nu leuk om te zeggen,... tot gauw!!
    Groetjes van ons 4-tjes

  • 22 Januari 2015 - 15:48

    Sandra:

    Hoi Annick,

    voor jouw ook de allerbeste wensen natuurlijk.
    wauw ik heb in 1 adem al je verslagen zitten lezen, ik liep zo achter!!
    niet normaal wat jij daar allemaal meemaakt zeg, om jaloers op te worden.
    wat een enorme schat aan levenservaring neem jij straks mee naar huis.
    ik ben heel benieuwd om je foto's een keer te zien, maar geniet nog lekker van alles wat er op je pad komt.
    dikkke xxx san

  • 22 Januari 2015 - 19:48

    Jeannette:

    Dag schat, mooi om te lezen hoe je door Indonesie gereisd hebt. Het land van je voorouders! Zo divers en mooi of je nou boven of onder water zit. Jij hebt het van vele kanten bekeken; geweldig!

  • 28 Januari 2015 - 09:12

    Ilona:

    hoi Annick, wat een prachtige verhalen en waanzinnige tijd maak jij door. Je haalt er ook echt alles uit wat er uit te halen is, geweldig!! Geniet nog maar even lekker en kom dan veilig weer thuis!
    Dikke kus Ilona en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annick

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 6684

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 11 December 2014

Azie en Zuid-Afrika

Landen bezocht: